wiley

ARTICLE

In Victory for News Aggregators, Federal
Appellate Court Erodes '"Hot News'

Misappropriation Doctrine

RTDNA Communicator
July 6, 2011

In a decision that could hamper the ability of news organizations to
protect their content from aggregators, a federal appellate court has
rejected a claim of “hot news” misappropriation against an
aggregator of financial news in Barclays Capital Inc. v.
Theflyonthewall.com. The Second Circuit Court of Appeals held that
the lawsuit by several investment firms against the website
Theflyonthewall.com for misappropriation under New York law was
preempted by federal copyright law.

The ruling overturned a contrary finding by Judge Denise L. Cote of
the United States District Court for the Southern District of New York,
who issued an injunction limiting Theflyonthewall.com'’s ability to
disseminate the firms’ stock recommendations. The investment firms,
including Barclays Capital, Merrill Lynch and Morgan Stanley, claim
that Theflyonthewall.com misappropriated stock recommendations
that they had invested substantial resources to create.

Those firms disseminate stock reports and associated
recommendations between midnight and 7 a.m. Eastern Time,
providing sales representatives with an opportunity to contact clients
before the 9:30 a.m. market opening to try to persuade them to
execute trades based on the proprietary information. The firms profit
from the commissions generated by those trades. Thus, the firms
argued, by making their recommendations available to persons who
are not clients of the firms or who would not use the information to
execute trades using the firms’ services, Theflyonthewall.com was

Authors

Kathleen A. Kirby
Partner
202.719.3360
kkiroy@wiley.law

Ari Meltzer

Partner
202.719.7467
ameltzer@wiley.law

Practice Areas

Media

Telecom, Media & Technology

wiley.law



In Victory for News Aggregators, Federal Appellate Court Erodes 'Hot News' Misappropriation Doctrine

misappropriating the commercial value of their products.

The “hot news” doctrine, under which the plaintiffs brought their misappropriation claim, dates back to the
1918 Supreme Court case International News Service v. Associated Press. There, AP sued rival wire service INS
for transmitting factual stories from AP bulletins and AP-affiliated newspapers on the east coast and sending
them by wire to INS-affiliated newspapers. The Supreme Court sided with AP, finding that INS’ conduct
constituted common-law misappropriation. While the Supreme Court has since abandoned the concept of
federal common law (thus effectively overturning its holding in INS), many states have adopted their own
misappropriation laws.

At issue in Theflyonthewall.com was whether such state laws are preempted by the federal Copyright Act. The
Second Circuit previously held in National Basketball Association v. Motorola that a claim under New York’s
misappropriation law was preempted by the Copyright Act. There, the NBA claimed that a service providing
sports scores and statistics over Motorola’s pager service misappropriated facts generated by the NBA in its
games. While the district court found for the NBA under the “hot news” doctrine and enjoined Motorola’s
service, the Second Circuit, on appeal, held that the Copyright Act preempted the NBA's claim - both because
the claim sought to vindicate rights within the “general scope” of the Copyright Act and because the material
was of the same the “subject matter” as that protected by the Copyright Act. Importantly, the court in NBA
determined that even though facts are not subject to copyright protection, they can still fall within the “subject
matter of copyright for the court’s preemption analysis” because the accompanying broadcasts of the games
were copyrightable.

Despite finding that the claims met both requirements for preemption, the NBA court recognized that Congress
intended to preserve certain “hot news” misappropriation claims similar to those from INS when it adopted
the Copyright Act. It found that non-preempted claims can be differentiated where they contain an “extra
element” beyond that required to establish a claim under the Copyright Act. Thus, the court offered a five-part
test for determining when a “hot news” misappropriation claim is not preempted:

(i) a plaintiff generates or gathers information at a cost; (ii) the information is time-sensitive; (iii) a defendant’s
use of the information constitutes free-riding on the plaintiff's efforts; (iv) the defendant is in direct competition
with a product of service offered by the plaintiffs; and (v) the ability of other parties to free-ride on the efforts
of the plaintiff or others would so reduce the incentive to produce the product or service that its existence or
quality would be substantially threatened.

The court in Theflyonthewall.com, however, did not apply the test from NBA, calling it non-binding “dicta” and
finding that the court in NBA could not have meant it as a test because it restated it differently in three
different parts of the opinion. Rather, the Second Circuit looked to the “subject matter” of the plaintiffs’ claims,
the “general scope” of the plaintiff's claims, and whether the principles behind the NBA test support

exemption.

wiley.law 2



In Victory for News Aggregators, Federal Appellate Court Erodes 'Hot News' Misappropriation Doctrine

On the first two prongs, the court quickly determined that the reports and accompanying recommendations
were “of a type covered by” and within the “general scope” of the Copyright Act. Accordingly, the claims were
subject to preemption unless they qualified for an INS-like exemption. Here, the court found that they did not.

In so finding, the court focused on the original concerns in INS, namely whether the defendant took “material
that has been acquired by complainant as the result of organization and the expenditure of labor, skill, and
money . .. and ... appropriating it and selling it as [the defendant’s] own . . . .” First, the court found that the
firms did not “acquire” the material at issue in the sense of INS, but rather created it using their own
expertise. Second, the court determined that Theflyonthewall.com did not pass off the recommendations as its
own, but properly attributed the issuing firm.

Additionally, the court emphasized the “substantial organization effort” undertaken by Theflyonthewall.com to
conduct “the financial-industry equivalent of observing and summarizing facts about basketball games and
selling those packaged facts to consumers.” Thus, it found that the service “is not the INS-like product that
could support a non-preempted cause of action for misappropriation.”

The Second Circuit’s decision raises the specter that news coverage might not be protected by “hot news”
misappropriation laws. While the court sought to distinguish cases where the plaintiff “acquires” or “breaks”
news as opposed to making the news itself, finding the former “more closely analogous to INS,” the decision
at best appears to blur the line between the type of cases subject to preemption and the type that can
sustain a claim under the “hot news” doctrine. Until this result is interpreted in other cases, it remains to be
seen whether the “hot news” doctrine can persevere.

wiley.law 3



